Så funkar det

  • Första gången du loggar in i appen måste du skapa ett konto. Väl inne i appen får du välja dina favoritbutiker som är anslutna till appen och välja hur ofta du ska få notiser.
  • Butikspersonalen hittar en produkt som fortfarande går att konsumera men som de inte vill fronta butikshyllorna med. Istället för att personalen slänger varorna så läggs varan upp i SaveWaste-appen med rabatterat pris och förvaras sedan på lagret.
  • Varan blir synliga i appen för dig som kund. Vill du köpa varan trycker du på knappen beställ och du har då 15 minuter på dig att boka en tid när du vill ta emot varan i butiken. När du har valt en tillgänglig tid så trycker du på “boka” och varan är nu bokad för dig.
  • När du kommer till butiken så trycker du på knappen ”Jag är på plats i butik”, som blir tillgänglig när du bokar en vara och personalen får då en notis på sin telefon. När du ska hämta varan så tar du dig till utlämnings platsen. Utlämnings platsen har en “SaveWaste-skylt” i taket och platsen är nästan alltid vid ett lager inne i butiken. Väl där står en i personalen vid bestämd utlämningstid redo att leverera varan till dig, så va i tid! 
  • När du har tagit emot din beställning av en personalen, så trycker de på knappen “Leverera” från sin enhet och du som kund får bonuspoäng intjänat till din bonus.
  • När du har fått varan och bonuspoängen, kan du fortsätta att handla i butiken. Sedan betalar du som vanligt i kassan med dina andra varor och produkter.

Handla klimatsmart och spara pengar samtidigt med SaveWaste!
Vi vill att allt ska vara så smidigt och säkert som möjligt för dig som användare och miljökämpe. Därför sker ingen betalning i appen, utan med SaveWaste beställer du endast dina varor. Du hämtar dina beställda varor inuti butiken vid bestämd utlämningsplats och vid bestämd tidpunkt. Följ de gröna SaveWaste-skyltarna i butiken för att enkelt hitta utlämningsplats som oftast är vid en lageringång. Betalningen sker sedan i butikskassan i samband med dina andra dagliga- och veckoinköp.

Varje utlämningsplats är inviduell för varje butik. Gemensamt för alla butiker är att utlämningen sker inuti butiken, så att betalningen sker i butikskassan. Utlämningsplatsen är oftast i samband med en lageringång inuti butiken. För att hitta utlämningsplatsen kan du följa de gröna SaveWaste-skyltarna*, som hänger i butikstaket, vilket leder dig till den bestämda utlämningsplatsen.

*SaveWaste utlämningsskylt i butik

"Klicka här när du är på plats i butiken"-knappen är till för dig som kund att använda när du är på plats i butiken och vill ta emot din beställning. Klickar du på knappen när du kommer till butiken, så har utlämningsansvarig tid på sig att plocka fram din beställning, medans du tar dig till utlämningsplatsen. Klickar du på knappen när du är vid utlämningsplatsen kan det ta några minuter innan personalen hinner plocka ihop din beställning.

Det är butikerna som ansvarar för mängden produkter som läggs upp i appen. Finns det inga varor att boka betyder det att butiken anser att det inte finns några varor att lägga upp i appen eller att alla varor redan är bokade. Även varor som inte blivit sålda under dagen tas bort från appen vid midnatt, för att det är kort-datum varor som hanteras. Dessa varor behövs kollas igenom varje dag och eventuellt sänka priset. Därför kan det vara tomt i appen tills butiken har lagt upp varor igen.

I nuläget läggs det inte upp några varor på helgen, för det inte finns tillräckligt med personal i butiken som kan sköta utlämningen. Vi jobbar på att du ska kunna handla klimatsmart och billig mat även på helgen. Men var inte orolig, dessa varor slängs inte utan de kommer upp måndagen istället.

Varje utlämningsslott är i 15 minuter och då är det viktigt att du är i tid för personalens- och din egna skull. Personalen förbereder beställningen till din bokade tid. Är du inte på plats måste personalen göra extra arbete som ingen vill. En tid efter din bokade tid läggs dina bokade varor upp i appen igen, vilket gör att andra kunder kan boka dina varor. Är du sen kan du alltid ringa in till butiken och fråga om de kan hålla kvar beställningen till dig, men det finns ingen garanti för det.

Det beror troligtvis på att tiden för att senast kunna boka en utlämningstid har passerat. Sista tidpunkten att boka en utlämingstid är 10 minuter innan den valda tiden. T.ex om du vill välja att hämta din vara kl 15.00, så är det möjligt för dig att välja den utlämingstiden fram till kl 14.50. Detta är för att butikerna ska kunna planera utlämningen. 

Inom kort kommer du kunna välja olika föreningar/organisationer som du kommer kunna skänka din intjänade bonus till. 5% av det du handlar går till din förening/organisation, som SaveWaste betalar ut vid årets slut. Under "Bonus" i appen kan du följa hur mycket bonus du har tjänat in och följa dina transaktioner.

Du får ett utbud av varor i din valda butik till ett nedsatt pris samtidigt som du hindrar mat från slängas.

Det är upp till butiken som avgör vilka varor som läggs upp i appen. Det är varor som hade slängts men som butiken anser fortfarande går att äta och konsumera. Främst kommer det vara defekta, kort-datum eller varor som precis har passerat bäst-före datumet.

Det är butiken som avgör vilka varor som läggs upp i appen, vilket gör att det är de som avgör om produkten fortfarande är brukbar. Det är butiken som säljer varan och SaveWaste ger bara möjligheten till butiken att sälja varan innan den slängs. Ansvaret ligger hos butikerna. Samtidigt gäller sunt förnuft hos kunden eftersom många varor har kort-datum eller har precis passerat bäst-före datum. Det krävs att varan förvaras på rätt- och rekommenderat sätt, annars kan det gå snabbt från att varan kan konsumeras till att den inte bör ätas.

Bäst före-datum handlar om precis som det låter, när varan är bäst. När en vara har passerat detta datum betyder det inte att den inte går att äta. Varor som har passerat detta datum kan ha tappat lite av sin smak, lukt, krispighet, färg, tuggmotstånd osv, men maten går oftast att äta. Ju bättre varan har förvarats, utifrån beskrivningen på förpackningen, desto längre håller sig varan bra.

Bäst före-datum gäller i största mån oöppnade förpackningar, men även livsmedel som ligger i en öppnad förpackning och har förvarats på rätt sätt kan ätas efter passerat bäst före-datum. Det bästa sättet för att veta om ett livsmedel fortfarande går att äta är att använda sunt förnuft. Det går att lukta och smaka lite på produkten för att avgöra om den fortfarande är bra. Ofta går det att skära bort den biten på varan som är dålig, för att sedan kunna använda resterande del. Det är helt okej för butiker inom dagligvaruhandel att både ge iväg och sälja livsmedel som har passerat bäst före-datum, så länge de anser att det inte är något fel och varan går att konsumeras som vanligt. Varor som passerat eller närmar sig bäst före datum går att frysa ner och på så vis bevaras livslängden längre.

Sista förbrukningsdag är en märkning på livsmedel där det finns en risk på hälsoskada t.ex att personen som äter livsmedlet blir sjuk. Om du väljer att äta varan efter det satta datumet, så sker det helt på egen risk. Butiker enligt lag får inte sälja eller ge iväg varor som har passerat detta datum.

Appen är helt gratis att ladda ner från App Store samt Google Play och ingen betalning sker i appen. Betalning av dina bokade varor sker i kassan på plats i butiken.

Du väljer själv hur många butikers utbud du vill se.